Kapitánský kurz zdarma v Chorvatsku

14. listopadu 2009 v 17:00 |  Cestopisy

Kapitánský kurz zdarma v Chorvatsku 3. 10. - 10. 10. 2009

Celé to začalo vyplněním přihlášky uveřejněné na jachting.info. No a pak už všichni, co ji odeslali poštou, čekali na to, zda budou mít štěstí a budou vylosovaní. Mně to štěstí přálo a v srpnu, zrovna když jsem byl v Chorvatsku na dovolené, přišla SMS z jachting.info - "Byl jste vybrán……." No to bylo překvapení! Velká radost, ale i trochu obava, co bude dál. Začal jsem tedy shánět informace, co a jak bude, co se učit a podobně. No jen to čekání na odjezd bylo nekonečné.Ale nakonec to přišlo.
2.10.2009 vyjíždím z Varnsdorfu napakovaný baťohem, velkou sportovní taškou, nákupní taškou z Ikei a další od Vietnamců. Takže s kamerou celkem pět zavazadel a to hodně těžkých. Mimo osobní věci,oblečení,boty,holinky, to bylo i jídlo pro 7 osob posádky na den, drogérie na loď, dva měniče proudu, baterky a spousta kabelů, nabíječky a jiné. Vše o celkové váze cca 40 kg.Už dorazit s tímto nákladem k autobusu byl problém.Šťastně odjíždím v 17:30 hod. busem jménem Quick (mini provedení autobusu) směr Praha. 19:40 hodin na konečné Praha nádraží Holešovice se opět ověšuji svými zavazadly a nabírám směr pražské Metro. Potřebuji se dostat na Černý Most a tak s jedním přestupem mi to trvalo skoro hodinu No sláva, jsem na Černém Mostě a zde čekám na domluvený odvoz. Zajišťoval ho námořník Petr, který vyjel z Hradce Králové a v Praze nabíral mě a slečnu námořníci Inku. Z Hradce s Petrem přijel i další kolega, námořník Filip, který byl sice vylosován jako první náhradník, ale proto že z 6 vylosovaných jedna zájemkyně svou účast zrušila, jel tedy on. Na Černý Most se dostavila i slečna Inka a tak ve 21:05 společně vyrážíme hodně naloženým Passatem směr Brno a Mikulov. Pořád po dálnici, i když ta naše D1 je jako stará Drážďanka (byla z panelů) a tak to celou dobu jen drncá.

V Mikulově před hranicemi s Rakouskem jsme byli už před půlnocí. Tam jsme na čerpací stanici čekali na další dva námořníky, kteří měli přijet z Ostravy.V půl jedné dorazili a po dočerpání pohonných hmot,instrukcích kudy se pojede, vyrážíme dále. Ještě je nutné podotknout, že jsem se přemístil i se zavazadly do auta z Ostravy. Byla to Škoda Octavia. Cesta byla určena směr Vídeň, Gráz a pak dále do Slovinska s tím, že ve Slovinsku nepojedeme po dálnicích. Spojení mezi auty zajišťovali dvě vysílačky. Asi po dvou hodinách jízdy, někde za Vídni se střídají v autě řidiči. Bylo už dost hodin a na mě šlo spaní. Tak jsem si zul boty a uložil se ke spánku na zadním sedadle přes celou její délku. Usnul jsem asi dosti rychle. Jestli se mi něco zdálo nevím, ale probudila mě hlasitá rána a náraz. Havárie auta
V tom momentě jsem ani netušil, že jsme havarovali na dálnici a auto je na šrot. Vím jen to, že jsem měl dosti málo místa na to abych se zvednul, obul si boty a vylezl ven z auta.Kolegové námořníci z předních sedadel už v autě nebyli. Trochu vrávorám, obcházím auto a stále nevěřím tomu co se stalo.Pak začínám hledat brýle, které jsem odložil do boční přihrádky levých zadních dveří. Je tma a ať šmátrám rukama jak je to jen možné, nejsou k nalezení. Všude jen samé střepy. Začínám mít obavu, že moje brýle za 10 tisíc Kč jsou v čudu. Pátrám však dále a nakonec je nacházím mezi pedály u řidiče. Sláva, zdají se být celé, nerozbité a v pořádku. Nasazuji brýle a pak teprve vidím tu spoušť.Auto napasované pod svodidlem v příkopu a všechno je na "sračku".Kolegové z Ostravy také pobíhají kolem. Jelikož jsem necítil žádnou bolest, usuzoval jsem, že jen zázrakem jsem z toho vraku vylezl bez zranění. Ostatní kolegové také tvrdí, že jsou v pořádku. Až později zjišťuji, že mám pořádnou bouli na hlavě. Při dotyku to bolí, ale nic vážného. Uvědomuji si, že jsem jen myslel na to, že kurz jachtingu v Chorvatsku pro mě skončil v Rakousku na dálnici před Grázem. Mobilem volám kolegům do druhého auta a říkám jim, co se stalo, že jsme měli nehodu a ať to otočí a přijedou k nám. Kolegové z Ostravy mezitím volali policii a havarijní službu.Asi po hodině a půl se domlouváme, že já přesednu do Passatu a kolegové z Hradce, já a slečna Inka pojedeme dále do Chorvatska. Odjíždíme s ne zrovna dobrou náladou a mění se směr trasy. Jedeme přes Maďarsko, kde to Petr zná a tak opouštíme rakouskou dálnici. Cesta do Chorvatska už proběhla bez problémů.
3.10.2009.- sobota v 11 hodin dopoledne už stojíme na parkovišti v maríně v Zadaru.Kupodivu zjišťujeme, že je to ta marína, kde se máme setkat s kapitánem a instruktorem kurzu Romanem Verbou.
Počasí v Zadaru nám ukazuje, že bude pěkně slunečné. Ani zde nefouká tak jako na kopcích nad Zadarem.Obr.1,Obr.2,Okolo jedné hodiny už přebíráme loď jménem Dolsi a pod vedením kapitána Romana začínáme s kurzem.Obr.1,Obr.2, Krátké seznámení se s lodí a vyplouváme z maríny na moře.Obr.1Obr.2, Tam nás kapitán učí ukotvení lodi na volném moři (stání na kotvě). V přestávce se koupeme v moři a je to super. Pak se přeplouváme Zadarským kanálem k ostrovu Ugljan k městečku Kukljica, kde v malé maríne ukotvujeme plachetnici s tím, že na tomto místě budeme i nocovat.Obr.1,Obr.2, Vše je prováděno formou praktické ukázky s nácvikem všech úkonů. Během plavby jsme společně s námořnicí Inkou připravili večeři. Lečo s klobásou, zahuštěné vajíčkem a chleba. Krátce před 19. hodinou kapitán velí volno posádce a tak následuje krátká prohlídka městečka. Na hlídce na lodi zůstávám já. Se soumrakem po krásném západu slunce jdeme všichni spát. Rozdělení kabin na lodi bylo už při převzetí plachetnice a tak Inka má kabinku na přídi,já levou boční na zádi, Filip obsadil pravou boční na zádi a Petr s kapitánem Romanem spí v salonku. Noc byla klidná a spalo se nám dobře.

4.10.2009 - neděle vstáváme před sedmou hodinou do pěkného dne. Východ slunce byl úžasný a nebe bez mráčků. Kapitán nás seznamuje s denním rozvrhem a pak vyplouváme zpět, přes Zadarský kanál do maríny v Zadaru.
To už stojíme za kormidlem postupně všichni z posádky.Během plavby jsme se nasnídali. V maríne celý den cvičíme zaplutí do maríny,k molu, uvázání lodi k molu, manévr odplutí od mola a z maríny. "Levé lano na palubu……….." a jiné jsme hlásili všichni s postupným vystřídáním se u kormidla.Obr.1,Ten den měli službu v kuchyni Petr s Filipem a tak k obědu připravili špagetovou amoletu.Obr.1,Obr.2, Odpoledne jsme se učili další manévry v maríně. Změnu směru lodi vpravo, vlevo,vpřed a vzad. To bylo super. Kapitán Roman každého naváděl a instruoval, co má dělat a dbal na to, abychom snad nějak nepoškodili jiné zaparkované lodě v maríně. Přiznám se, že když říkal, přidej, přidej, máš dost času, máš dost místa a já točil kormidlem, nacouvával na jinou jachtu za "X melounů" bortili se mi strachy kolena.Ale všichni jsme to dobře zvládli a poznali, že to chce jen cvik, pozornost a opatrnost. K večeru jsme vypluli z maríny na volné moře a bylo koupání. Když zapadlo sluníčko, červené jako lampion, jsme zapluli zpět do maríny v Zadaru.
Petr a Filip připravili večeři. Rybí pomazánku s chlebem. Obr.1,Pak už byla volná zábava v kokpitu. Roman vyprávěl spoustu super vtipů a tak jsme šli spát někdy krátce před půlnocí.
5.10.2009 - pondělí hned po snídani, kterou připravovala se mnou námořnice Inka, měli jsme ten den službu v kuchyni,jsme doplnili nádrže s vodou, dokoupili zásoby chleba a pití na tři dny,natankovali plnou nádrž nafty. Pak jsme pokračovali ve výcviku. Opět to bylo v maríně a znova dopředu,dozadu, k molu předem,zadem, otočka na místě atd. Všichni jsme se vystřídali u kormidla.
To probíhalo asi do 10 hodin, pak jsme vypluli z maríny. Před marínou jsme ještě rozvinuli na stožáru vlajky sponzorů YachtNet, Gotop a Jachting.info a kapitán Roman nám předal jachtařské rukavice také od sponzorů. Obr.1,Obr.2,Obr.3,Obr.4,Obr.5,No a potom už plnou parou vpřed. Nefouká a tak zase jen na motor. Propluli jsme Zadarským kanálem na severozápad a malým průlivem do Středního kanálu.Tam začíná foukat a tak jdeme do plachet. Tím je i rozhodnuto o dalším dopoledním výcviku. Práce s plachtou Gena proti větru. Průběžně je rychlost větru i 10 uzlů. Každý se střídáme u lan. Plachta vpravo a pak zase vlevo. Stále do kola. Využíváme vítr a tak cvičíme přes poledne až do 14 hodin. Pak ukotvujeme loď u ostrova Veli Iž. Rychle připravuji s námořnicí Inkou oběd. Chalupářský guláš s knedlíkem. Po obědě bylo koupání a pak až do večera výcvik v kokpitu, teorie. Světla, přednosti a radiové spojení. U tohoto posledního, radiové spojení musím zmínit svůj pocit, který se mě zmocnil a hodně dlouho mě držel. "Tady můj sen o získání kapitánského průkazu končí. Angličtina = moje zkáza." No uvidíme, budu se pilně učit. K večeři byla gulášová polévka s chlebem. Po západu slunce uvazujeme plachetnici na boji u městečka Mali Iž. Tady jdeme všichni brzo spát.
6.10.2009 - úterý hned za úsvitu opouštíme boji a spouštíme kotvu o kousek dále.Pak příprava snídaně a jdeme do dalšího výcviku. Začalo zase foukat a tak to využijeme pro další výcvik s plachtami. Přichází na řadu hlavní plachta, změna směru proti větru, pak po větru. Následuje manévr otočení lodi o 360 stupňů. Cvičíme až do odpoledne, kdy vítr zeslábl. Plujeme na místo, kde jsme ráno byli na kotvě a následuje příprava oběda a oběd.Španělský ptáček s rýží. Připravovali to námořníci Petr a Filip, kteří měli ten den službu. Ptáčky připravila v Čechách do sklenice Babička Filipa.Po obědě bylo povinné volno a oddech. Koupání se samostudiem a podobně. To proto, že nás večer čekal noční výcvik.
Po 16. hodině odplouváme za chodu motoru k bunkru, poblíž městečka Dragove.Tam nacvičujeme až do večera připlutí k molu bokem.K večeři na všeobecnou žádost byla opět špagetová amoleta.Obr.1,Obr.2, Po večeři čekáme na setmění a pak následuje noční přeplavba. Kapitán Roman stanovuje cíl plavby zátoka Čunj v hloubi zátoky Pantera. Dává příkaz celé posádce, že je to vše na nás, jak proplujeme.Určujeme kurz Jižni Rt, pak proplouváme Sestrunský kanál kolem ostrova Tun.V. dále Velkým Žeplem do Sedmovrače. Pak úžlabinou Brščak (3 metry hloubka) do zátoky L.Solisčica a dál do zátoky Pantera, kolem mariny Veli Rat do zátoky Čunj Celá posádka spolupracuje v hledání majáků na obzoru, určování polohy dle náměru a mapy.Čtení hloubek z mapy a její sledování hloubkoměrem. Odhadování vzdáleností a jiné pro bezpečnou plavbu. Do zátoky Čunj proplouváme úzkou plavební dráhou a za použití baterek si nacvičujeme odrazky na neosvětlených laterálních znacích. Plavební dráha je tak úzká, že po obou bocích lodi zůstává sotva půl druhého metru. Postupně se všichni střídáme za kormidlem, aby si to každý mohl vyzkoušet. Pak uvazujeme loď k bojce a jdeme spát. To už hodiny odbíjí jednu hodinu po půlnoci.
7.10.2009 - středa vyplouváme před 9. hodinou a máme namířeno k vraku, který je nedaleko majáku Veli Rat. Musíme znova proplout úzkou plavební dráhou ale to už ve dne je daleko jednodušší. Za plavby je podávána snídaně. U vraku spouštíme kotvu a je krátká přestávka. Petr a Filip oblékají neopren a plavou prozkoumat vrak. Inka také plave a já pádluji na záchranném člunu. Je to zajímavé zpestření našeho výcviku jachtingu. Po hodině zvedáme kotvu a opět pod motorem plujeme kolem majáku Veli Rat. Podél ostrova Dlgi Otok proplouváme kolem mysu Lopata do zátoky Sakarun.
Je to krásná zátoka s písečnou pláží a písečným dnem. Ukotvujeme loď a okamžitě všichni do vody, no a i kapitán Roman. Voda má pěkných 27 stupňů Celsia a je nádherně čistá a průsvitná.Obr.1,Obr.2,Obr.3,Obr.4, Filip se potápí a za chvíli už dodává na loď plno škeblí. Kapitán zůstává u lodi, ale ostatní posádka plave na břeh a tam se hodinu sluní na písku. To bylo opravdu super.Oběd připravovala námořnice Inka. Maso s papriko-rajčatovým sosem a rýži. Opravdu dobré. Po obědě následoval další výcvik teorie. Práce s mapou - měření vzdáleností,určování směru,kurzu kormidelního a reálného. Čtení značek z mapy, majáků,a dalších znaků. Také něco z meteorologie, Bora ,Jugo, Maestral, Navara..Vlajkové signály a nakonec hláskovací abeceda. Pak samostudium, každý podle svých potřeb. Já zaznamenávám malý pokrok v oněch třech větách angličtiny pro radiovou komunikaci.Celý den bylo teplo, slunečno a bezvětří. Proto kapitán rozhoduje, že zde v této zátoce také přečkáme noc. Filip našel pod vodou na dně velký betonový kvádr s kovovým okem a tam jsme uvázali loď. Také u toho kvádru viděl velkou chobotnici,Obr.1, kterou se snažil ulovit, ale bez úspěchu. Mrcha se nedala a vždy se schovala pod betonový kvádr. Večer byl nádherný západ slunce a když vyšel měsíc v úplňku a osvítil zátoku, tak jsme všichni obsadili kokpit a při vyprávění vtipů a různých osobních zážitků poseděli do pozdní noci.
8.1.2009 - čtvrtek Vstáváme za východu slunce a následuje ranní koupání v moři. Pak příprava k odplutí, i když se nikomu z tak pěkné zátoky nechce.V 10 hodin opouštíme zátoku a s kurzem severozápad zpět kolem majáku Veli Rat, mysu Suha do zátoky u obce Soline. Tam je další vrak a tak znovu Petr a Filip provádí jeho průzkum potápěním. Odplouváme asi po hodině a naším dalším cílem je bunkr u mysu Kruna.
Musíme obeplout mys Borji a malý ostrov Galac. Tedy proplout Prolaz Maknáre. Moře je úplně klidné a bez sebemenších vln. V dálce se objevuje jeden delfín. Honem se ho snažím natočit kamerou, ale on moc nespolupracuje a ani se nechce moc ukazovat nad hladinou.Plujeme tedy dál do Sverinačskéko kanálu mezi ostrovi Bugi Otok a Zverinač až k bunkru.V průběhu plavby námořníci Petr a Filip připravili oběd. Rýže a maso s omáčkou.U bunkru nacvičujeme připlutí k molu bokem, ale pozadu.Opravdu těžký zážitek. Loď, hlavně její přední část, moc poslouchat nechce. Obr.1,Obr.2,Obr.3,
Všichni se vystřídáme u kormidla v procvičování manévru a asi po třech hodinách, když se sluníčko schovalo za ostrovem, odplouváme od bunkru.Cíl - marína Zadar, kam připlouváme už za tmy. Cestou každý využíváme čas k samostudium před zkouškou a proběhla i večeře.
9.10.2009 - pátek budíček je v 6 hodin. Ranní hygiena, sprcha v maríne, snídaně a pak příprava na zkoušku. Kapitán Roman nás jednoho po druhém přezkušuje ze znalostí. Jdu jako první, u navigačního stolku odpovídám na jeho otázky. Asi po čtvrt hodině mi Roman podává ruku s tím, že jsem se dobře připravil na zkoušku. Velí zavřít skripta a relaxovat. Postupně se u navigačního stolku vystřídá celá posádka. Je 9 hodin a Roman nám ještě vysvětluje, jak přebírat loď při pronájmu u Chartrové společnosti,vybavení lodě, přístroje a jejich kontrolu, případně kalibraci apod. V 10 hodin opouštíme marínu a plujeme ke kapitanátu. Na Velkém kapitanátě vyřizujeme žádost o zkoušku, platíme poplatek 855 Kun a s těmito doklady jdeme na Malý kapitanát ke zkoušce. No tam nám řekli, že zkoušky začínají ve 13 hodin a tak čekáme a čekáme. Jsme tam úplně první a mezi sebou si stanovujeme pořadí, jak půjdeme ke zkoušce. První já, pak Inka, Filip a nakonec Petr. Ve 12:35 přichází nějaký chorvatský námořník v uniformě kapitána a odemyká dveře zkušební místnosti. Zároveň ukazuje prstem na Inku a velí "Ty". No a tak nám s pořadím zamíchal sám zkušební komisař. Pozorujeme oknem, přes štěrbiny v žaluzii, co se děje u zkoušky. Po necelých 10 minutách Inka vychází ze zkušební místnosti a má to za sebou. Je kapitánem. Jdu na řadu já. Komisař pokládá několik otázek, začíná mapou,pak světla,přednosti,signály,radiostanice a je hotovo. Začne vypisovat protokol o zkoušce a to už mi je jasné, že to mám za sebou a jsem také kapitánem. To, čeho jsem se nejvíce bál, radiové spojení v angličtině dopadlo pro mě dobře. Komisař se pral jak to udělám když potřebuji doktora. Tak jsem začal odpovídat. PAN PAN MEDIKAL, PAN PAN….. ale to už mě komisař zastavil a že to je dobře a stačí. No to jsem si oddechl. Odcházím z místnosti s vyplněným protokolem o úspěšném složení zkoušky. Pak nastupuje Filip a po něm Petr. Oba rovněž úspěšní a tak rovněž odcházejí již jako kapitáni. Odcházíme společně na Velký kapitanát, kde odevzdáváme protokoly o zkoušce a je nám vystavený průkaz VODITELJ BRODICE/BOAT SKIPPER. Za 20 minut je hotovo. Jdeme ještě koupit pizzu k obědu a pak už jen zbývá zavolat Romanovi na loď, aby pro nás připlul. Zjišťujeme, že nemáme sebou telefon, ve kterém je uloženo Romanovo číslo a tak vzniká problém. Máváme na molu směrem k lodi jako vrána při vzletu s nadějí, že nás Roman uvidí. To však nefunguje a tak musíme vyhledat druhou skupinu z lodi Mája, která stále čeká na zkoušku před Malým kapitanátem.Oni se spojili se svojí lodi a ta dala vědět Romanovi. Tak to zabralo a po čtvrt hodině už jsme na lodi Dolsi s kapitánem Romanem. Gratulace a pak už pohoda, k obědu pizza a koupání v moři. V 15:30 přeplouváme Zadarským kanálem k ostrovu Ugljan k městečku Kukljica do maríny, kde jsme už jednou spali na kotvě. Před západem slunce ještě proběhlo společné foto na molu s vlajkami sponzorů již jako kapitáni.Obr.1,
Pak bouchá šampáňo , přípitek a už jen zábava. Jdeme na večeři do restaurace v maríně. Obr.1,Obr.2,Obr.3,Obr.4,K nám se přidává druhá skupina nových kapitánů z lodě Mája.Většina jsme si dala k večeři rybu, i když byl výběr "ryba nebo meso" Bylo to dobré a ve veselé náladě z úspěchu ze zkoušky jsme poseděli až do půlnoci.
10.10.2009 - sobota je dnem odjezdu a předáním lodi v maríně v Zadaru. Tam jsme připluli krátce před 9. hodinou. Za plavby z maríny v Kukljici jsme si každý zabalili svoje věci, připravili se k předání lodi. Přistavení auta zajistil Petr a Roman předal loď. Odjíždíme z mariny a jedeme jen na nejbližší parkoviště. To proto, že si chci koupit námořnické tričko a ostatní také nějaké maličkosti. Zadar opouštíme v 11 hodin a rovnou na dálnici směr domov. Cesta přes Chorvatsko,Maďarsko,Rakousko do Čech. V Mikulově se zastavujeme na večeři a pak už jen zastávka v Brně, kde nás opouští náš instruktor Roma.Je zde doma. Pak zase nepříjemné drncání na D1 až do Prahy, kam přijíždíme půl hodiny po půlnoci. No rozloučením se s kapitánkou Inkou, kapitánem Filipem a kapitánem Petrem, naše společná cesta končí.
TAK HODNĚ ŠŤASTNÝCH PLAVEB KAPITÁNI
Prohlídni si video:
Prohlídni si fotky:



//<![CDATA[ if (window.jstiming) window.jstiming.load.tick('widgetJsBefore'); //]]>
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Martin Martin | Web | 12. února 2014 v 16:25 | Reagovat

Dobrodružství zdar :-), každopádně zajímavé čtení, pro čtenáře, kteří ještě kapitánské zkoušky nemají bych rád uvedl možný seriozní zdroj kde jej získat www.namorni-skola-zkousky.cz.

2 Smithd695 Smithd695 | E-mail | Web | 12. května 2014 v 18:18 | Reagovat

Only  wanna  tell  that this is very useful , Thanks for taking your time to write this. cbgabfdaedceefba

3 Pharmf875 Pharmf875 | E-mail | Web | 13. května 2014 v 12:37 | Reagovat

Very nice site! <a href="http://ypxoiea2.com/qyaokq/1.html">cheap goods</a>

4 Pharmg472 Pharmg472 | E-mail | Web | 13. května 2014 v 18:33 | Reagovat

Very nice site! cheap goods http://ypxoiea2.com/qyaokq/4.html

5 Pharmc838 Pharmc838 | E-mail | Web | 13. května 2014 v 18:34 | Reagovat

Very nice site!

6 generic_cialis generic_cialis | E-mail | Web | 14. května 2014 v 18:02 | Reagovat

Hello!

7 Smitha39 Smitha39 | E-mail | Web | 14. června 2014 v 5:08 | Reagovat

Where To Buy Cheap Generic Cefuroxime 250mg in Baltimore cgfbeedebeeakdcc

8 BenyU BenyU | E-mail | 16. ledna 2017 v 19:34 | Reagovat

I found this page on 11th place in google's search results. You need some search engine optimization. Many webmasters think that seo is dead in 2017, but it is not true. There is sneaky method to reach google's top 5 that not many people know. Simply search for:  pandatsor's tools

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama